Η χάρτα δικαιωμάτων του καλοκαιρινού ταξιδιώτη
από: http://paraxenies.blogspot.com
Η χάρτα δικαιωμάτων του καλοκαιρινού ταξιδιώτη
Τι πρέπει να ξέρουμε ώστε να μην πέφτουμε θύματα ολιγωρίας ή απάτης τις πιο ευχάριστες κατά τεκμήριο περιόδους του χρόνου
Σάββατο 11 Ιουλίου 2009
Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=277979&ct=3&dt=11/07/2009
Αυξημένη προσοχή πρέπει να έχουν την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών οι ταξιδιώτες, καθώς η άνοδος της κίνησης τόσο στα μέσα μεταφορώνόσο και στα ξενοδοχεία μπορεί να οδηγήσει τους επαγγελματίες του τουρισμού στην καταπάτηση των δικαιωμάτων τους, είτε
ηθελημένα είτε λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την καθιέρωση νομοθεσιών προς την κατεύθυνση προστασίας των καταναλωτών που ταξιδεύουν, ενώ και στη χώρα μας έχουν καθιερωθεί κατά καιρούς ανάλογες χάρτες δικαιωμάτων. Καλό θα ήταν λοιπόν προτού κάποιος ξεκινήσει για το ταξίδι αναψυχής που έχει προγραμματίσει να ρίξει μια ματιά στους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ξενοδοχείων, των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών και των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, ώστε να μην πέσει θύμα απάτης στην πιο ευχάριστη ίσως περίοδο του χρόνου. Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) ετοίμασε μία επεξηγηματική ανάλυση σχετικά με τα δικαιώματα των ταξιδιωτών, την οποία παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα».
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Οι τιμές στα ξενοδοχεία διαμορφώνονται ελεύθερα. Ο ξενοδόχος υποχρεούται να ενοικιάζει τα κενά δωμάτια του ξενοδοχείου σε κάθε πελάτη, καθώς και να απαντά μέσα σε τρεις ημέρες τηλεφωνικά ή γραπτά σχετικά με την αποδοχή ή όχι παραγγελιών ενοικιάσεως δωματίων. Επίσης, υποχρεούται να διαθέτει στους πελάτες τις ανέσεις που διαφημίζει, όπως π.χ. πισίνα, εγκαταστάσεις γυμναστικής, νυχτερινό κέντρο κ.ά. Δικαιούται να ζητήσει προκαταβολή, μέχρι 25% της συνολικά συμφωνημένης τιμής.
Ο πελάτης που παρήγγειλε δωμάτια και δεν τα χρησιμοποίησε, οφείλει αποζημίωση στον ξενοδόχο το 1/2 της συμφωνημένης τιμής. Απαλλάσσεται, όμως, από κάθε υποχρέωση αποζημίωσης αν ειδοποιήσει τον ξενοδόχο 21 ημέρες πριν από την έναρξη της ενοικίασης. Στην περίπτωση αυτή, ο ξενοδόχος πρέπει να επιστρέψει την προκαταβολή που τυχόν έχει λάβει από τον πελάτη. Αν το δωμάτιο που έχουμε κλείσει δεν είναι διαθέσιμο, υπάρχει υποχρέωση του ξενοδόχου να εξασφαλίσει τη διαμονή μας σε άλλο ξενοδοχείο, της ίδιας τουλάχιστον τάξεως, το οποίο να βρίσκεται στην ίδια πόλη και να διαθέτει τις ίδιες ανέσεις και προϋποθέσεις διαμονής, όπως αυτές που διαφημίζει για το δικό του ξενοδοχείο. Ταυτόχρονα, οφείλει να καταβάλει τα έξοδα μεταφοράς και την τυχόν επιπλέον διαφορά τιμής. Αν δεν καταστεί αυτό δυνατό, ο ξενοδόχος πρέπει να μας αποζημιώσει, με το σύνολο του συμφωνημένου τιμήματος διαμονής.
Ο ξενοδόχος φέρει ευθύνη για τυχόν απώλεια ή κλοπή των πολύτιμων αντικειμένων και χρημάτων μας μόνο αν τα παραδώσουμε προς φύλαξη λαμβάνοντας απόδειξη. Για τα λοιπά αντικείμενα ο ξενοδόχος ευθύνεται, εκτός εάν η ζημία ή η απώλειά τους οφείλεται σε αμέλεια του πελάτη ή των επισκεπτών του, ή αν οφείλεται σε ανωτέρα βία (π.χ. σεισμό, πυρκαϊά).
ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
Επειδή η ασφάλεια των πτήσεων είναι το βασικό κριτήριο με το οποίο επιλέγουμε την αεροπορική εταιρεία με την οποία θα ταξιδέψουμε, ας επισκεφτούμε την ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη διεύθυνση http: //ec.europa.eu/transport/airban/pdf/list-el.pdf, για να μάθουμε ποιες αεροπορικές εταιρείες απαγορεύεται για λόγους ασφαλείας να λειτουργούν εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Αν κάνουμε κράτηση μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας μιας αεροπορικής εταιρείας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η τιμή που αναφέρεται πρέπει να είναι η συνολική, τελική τιμή που θα πληρώσομε. Πολλές αεροπορικές εταιρείες δεν περιλαμβάνουν στην τελική τιμή διάφορες χρεώσεις, όπως φόρους αεροδρομίων ή επίναυλο, για να κάνουν τις τιμές τους ελκυστικές στους καταναλωτές. Αν βρεθούμε προ εκπλήξεως και η τιμή που πρέπει να πληρώσουμε είναι διαφορετική από αυτή που διαφημίζει η εταιρεία, πρέπει να μην αγοράσουμε το εισιτήριο και να καταγγείλουμε την εταιρεία. Οι όροι των προσφορών πρέπει να είναι ξεκάθαροι.
Οταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρεία πρέπει κατ΄ αρχάς να ζητήσει εθελοντές για να παραιτηθούν από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη, τα οποία θα συμφωνηθούν ανάμεσα στους εθελοντές και στην αεροπορική εταιρεία.
Αν δεν θέλουμε να παραιτηθούμε, εθελοντικά, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας εξασφαλίσει:
* Την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας, με δωρεάν πτήση, στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε.
* Γεύματα, αναψυκτικά και κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο).
Η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας καταβάλει αποζημίωση:
* 250 ευρώ για πτήσεις κάτω από 1.500 χλμ.
* 400 ευρώ για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης, στο εσωτερικό της ΕΕ * 400 ευρώ για πτήσεις μεταξύ 1.500
χλμ. και 3.000 χλμ. εκτός ΕΕ * 600 ευρώ για πτήσεις πάνω από 3.500 χλμ. εκτός ΕΕ.
Οποτε ακυρώνεται η πτήση μας, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να μας προσφέρει την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου μας και την επιστροφή μας με δωρεάν πτήση στο αρχικό σημείο αναχώρησης, ή τη δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό μας προορισμό. Εμείς επιλέγουμε γεύματα και αναψυκτικά, κατάλυμα σε ξενοδοχείο, όπου αυτό είναι απαραίτητο (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από και προς το ξενοδοχείο) και επικοινωνιακές διευκολύνεις. Η αεροπορική εταιρεία έχει την υποχρέωση να μας αποζημιώσει με τα ποσά που αναφέρονται για την άρνηση επιβίβασης.
Το δικαίωμα της αποζημίωσης δεν ισχύειόταν ο αερομεταφορέας:
* Μας έχει ειδοποιήσει για τη ματαίωση τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη αναχώρηση. * Μας έχει ενημερώσει μία και δύο εβδομάδες πριν, και μας έχει δώσει τη δυνατότητα μεταφοράς, με άλλη πτήση, η οποία δεν αναχωρεί νωρίτερα των δύο ωρών από την προγραμματισμένη αναχώρησή μας και δεν φθάνει στον προορισμό μας πέραν των τεσσάρων ωρών από την προγραμματισμένη άφιξή μας.
* Μας έχει ενημερώσει σε χρονικό διάστημα μικρότερο των 7 ημερών και η εναλλακτική πτήση που προτείνεται αναχωρεί το πολύ μία ώρα νωρίτερα από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησής μας και φθάνει στον τελικό μας προορισμό το πολύ δύο ώρες από την προγραμματισμένη άφιξή μας. * Μπορεί να αποδείξει ότι η ματαίωση οφείλεται σε έκτακτες περιστάσεις ή καταστάσεις ανωτέρας βίας, οι οποίες δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν. Τέτοιες καταστάσεις είναι, για παράδειγμα και όχι αποκλειστικά, δυσμενείς καιρικές συνθήκες και απεργία εργαζομένων Σε περιπτώσεις φθοράς, καθυστέρησης, απώλειας ή καταστροφής αποσκευών, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία το συντομότερο δυνατόν. Το ανώτατο ποσό που μπορούμε να λάβουμε ως αποζημίωση για ζημία στις αποσκευές μας, είναι τα 1.300
ευρώ περίπου. Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν εντός 7 ημερών, διαφορετικά πρέπει να παραπονεθούμε αμέσως στην αεροπορική εταιρεία που εκτελεί την πτήση.
ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΙΧ
Τα καταστήματα που ενοικιάζουν αυτοκίνητα πρέπει να φέρουν το ειδικό σήμα του ΕΟΤ. Οι τιμές ενοικίασης είναι ελεύθερες και σε αυτές δεν περιλαμβάνεται το κόστος της βενζίνης, το οποίο καταβάλλει ο ενοικιαστής. Τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα πρέπει να είναι ασφαλισμένα, άλλως ο οδηγός ευθύνεται και προσωπικά σε περίπτωση ατυχήματος.
Ο καταναλωτής που επιθυμεί να μισθώσει ένα αυτοκίνητο θα πρέπει αρχικά, σε ένα πρώτο στάδιο, να προβεί στην κατάλληλη επιλογή αυτοκινήτου. Στο στάδιο αυτό θα πρέπει να φροντίσει να ενημερωθεί σωστά για τις επιλογές που έχει στη διάθεση του και κυρίως για την τελική τιμή του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων ασφαλιστικών καλύψεων και για τους όρους ενοικίασης. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα τιμολόγια χρέωσης ακολουθούν ένα πολύπλοκο σύστημα και γι΄ αυτό θα πρέπει ο υποψήφιος ενοικιαστής να ενημερώνεται από τους υπαλλήλους του καταστήματος στο οποίο προσφεύγει σχετικά με την τελική τιμή για κάθε ημέρα ενοικίασης.
Χρήσιμο είναι να γνωρίζει κανείς ότι όταν πρόκειται να πραγματοποιήσει πολλά χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο, συμφέρει να ενοικιάσει για μια συνολική περίοδο 3 ημερών ή μιας εβδομάδας, οπότε έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει απεριόριστο αριθμό χιλιομέτρων χωρίς έξτρα χρέωση, όπως συμβαίνει όταν μισθώνει το αυτοκίνητο με την ημέρα. Επίσης ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι αν επιλέξει μεικτή ασφάλεια αυτοκινήτου, θα καταβάλει μεν μεγαλύτερο μίσθωμα, αλλά θα είναι καλυμμένος σε περίπτωση ατυχήματος, όσον αφορά τις ίδιες ζημιές του ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου.
Κατά το στάδιο της υπογραφής της σύμβασης ενοικίασης ο καταναλωτής θα πρέπει να προσέξει τους γενικούς και τυχόν ειδικούς όρους της, να μελετήσει δηλαδή τα «ψιλά γράμματα» της σύμβασης, αντίγραφο της οποίας θα πρέπει να λαμβάνει από την εταιρεία. Χρήσιμο είναι να γνωρίζει ο ενοικιαστής τις υποχρεώσεις του έναντι της εταιρείας που εκμισθώνει το αυτοκίνητο, ιδίως σε περίπτωση ατυχήματος, αλλά και γενικότερα, όταν παρουσιάζονται βλάβες σε αυτό.
ΠΛΟΙΑ
Οταν χρησιμοποιούμε τα ακτοπλοϊκά μέσα συγκοινωνίας πρέπει να βρισκόμαστε τουλάχιστον μία ώρα πριν από την αναχώρηση στον χώρο επιβίβασης. Αν δεν προλάβουμε τον απόπλου του πλοίου, δεν δικαιούμαστε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αφού φέρουμε την ευθύνη για τη μη έγκαιρη προσέλευση στον χώρο επιβίβασης. Αν θελήσουμε, για οποιονδήποτε λόγο, να ακυρώσουμε το ταξίδι μας και ειδοποιήσουμε εγκαίρως τον ταξιδιωτικό πράκτορα, δικαιούμαστε επιστροφή του 50% του αντιτίμου του εισιτηρίου. Οι αποσκευές που δικαιούται να μεταφέρει κάθε επιβάτης, δεν μπορεί να υπερβαίνουν συνολικά τα 50 κιλά βάρους.
Αν καθυστερήσει να αναχωρήσει το πλοίο μας, δικαιούμαστε κάλυψη των εξόδων διαμονής και διατροφής. Επίσης, μπορούμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας και να ζητήσουμε να μας επιστραφούν τα χρήματα, όπως και να διεκδικήσουμε αποζημίωση στα πολιτικά δικαστήρια αν έχουμε υποστεί υπερβολική ταλαιπωρία ή ζημία. Αν μείνουμε εκτός πλοίου, παρ΄ ότι έχουμε «κόψει» εισιτήριο, λόγω υπεράριθμων κρατήσεων θέσεων, ειδοποιούμε αμέσως το τοπικό λιμεναρχείο. Η λιμενική αρχή θα καλέσει τον εισαγγελέα, ο οποίος μπορεί να ασκήσει ποινική δίωξη κατά του πράκτορα, που εξέδωσε το εισιτήριο και κατά του πλοιοκτήτη, όπως και κατά του πλοιάρχου, σε περίπτωση, που διαπιστωθεί μεταφορά υπεράριθμων επιβατών. Σε περίπτωση που έχουμε κλείσει θέση με καμπίνα και βρούμε τη θέση μας κατειλημμένη, μπορούμε να υποβάλουμε μήνυση στις λιμενικές αρχές, καθ΄ ότι η διπλή κράτηση καμπίνας λογίζεται ως υπεράριθμη κράτηση εισιτηρίου.
Αν μεταφέρουμε το αυτοκίνητό μας με το πλοίο, είμαστε υπεύθυνοι, για τη φόρτωση και εκφόρτωσή του σε αυτό. Αν κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης συμβεί κάποια σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Αν όμως το αυτοκίνητό μας υποστεί κάποια βλάβη από κακό χειρισμό του πλοιάρχου ενόσω βρίσκεται φορτωμένο, δικαιούμαστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Τέλος, αν μεταφέρουμε μεγάλα χρηματικά ποσά, αντικείμενα αξίας ή άλλα τιμαλφή, έχουμε τη δυνατότητα να τα παραδώσουμε στο λογιστήριο του πλοίου για φύλαξη. Σε περίπτωση που αυτά κλαπούν έχουμε δικαίωμα αποζημίωσης, ίσης με την αξία τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου